Uluslararası karayolu taşımacılığında, kabul edilen kanuna göre dinlenme süreleri, kent taşımacılığı yapan, tarım ve
ormancılık işlerini yapan, hasta veya yaralı taşıyan, itfaiye, kurtarma hizmeti
veren, taksicilik yapan meslek erklerini kapsam dışı bırakabilir. Çalışma ve
dinlenme süreleri, ücretle çalışan ve araç çalışır durumda iken aracı kullanan
kişiyi kapsar. Bu esnada da araçta yük veya yolcu bulunur. Hiçbir sürücünün
mola vermeden dört saatten fazla olarak araç kullanmasına müsade yoktur. Ancak
kuruluşlar, bu süreyi bir saate kadar arttırabilirler. Molanın ne şekilde
verileceğini de yine yetkili makam ya da kuruluş belirler.
Sürücüler Maksimum
Kaç Saat Araç Kullanmalıdır?
Fazla mesai maksimum olarak günde dokuz, haftada kırk sekiz
saati aşmamalıdır. Yani bir sürücünün günde en fazla dokuz saat araç
kullanmasına izin vardır. Eğer taşıma çok müşkül durumlarda yapılıyorsa, bu
durumlarda süre kısaltılabilir. Süreler de günlük veya haftalık ortalamalar
şeklinde hesaplanır. Karayolu
taşımacılığı, beş saatte bir molayı hak eden sürücülerin çalışmasının
gerektiği bir taşımacılık şeklidir. Sürücülerin dinlenme süresi, 24 saat
içerisinde toplamda 10 saattir. Günlük dinlenme süresi asla 8 saatin altında
olmamalıdır. Ancak haftada iki kereye mahsus 8 saate indirilebilir. Yetkili
kuruluş, dinlenme sürelerinin evde veya bir başka yerde olmasına göre
düzenlenme haklarına sahiptir. Yer değiştikçe dinlenme süreleri de uzayıp
kısalabilir.
Beklenmedik Durumlar
Eğer beklenmedik durumlar olursa, kaza, bozulma, gecikme
gibi durumlar meydana gelirse, dinlenme sürelerinde kısalmaya gidilebilir. Aynı
şekilde aracın birden fazla sürücüsü varsa da dinlenme süreleri kuruluş tarafından farklı şekillerde
düzenlenebilir. Tüm uygulamaların kanuna uygun olarak yapılıp yapılmadığı,
sürücülere gerekli dinlenme süresinin tanınıp tanınmadığı denetlenmelidir.
Uluslararası karayolu taşımacılığında, kanunun maddelerinde bazı esnetme ve
daraltmalar da yine kuruluş tarafından yapılabilir.