21. yüzyılda karayolu ulaşımı dünya genelinde ülkeler
arasında taşıma işlemleri içinde en çok kullanılanı olmaktadır. Özellikle de
İkinci dünya savaşından sonra gelen motorlu kara taşıtları yapımı ve
sonrasındaki gelişmeler ile kara yolu taşımacılığı önemli bir yeri almaktadır.
Karayolunun güvenli ve ucuz hale gelmesi ile en çok tercih
edilen taşımacılık olmuştur. Günümüzde de gelişmiş ülkeler de dahil olmak üzere
kara yolu taşımacılığı, uluslararası kara yolu taşımacılığının yüzde 50 ile
75’ini eşya üzerinden yüzde 70 ile 95’ini ise yolcu taşımada kullanmaktadır.
Karayolunun bir diğer önemi ise ulaştırma konusundaki
sisteminin coğrafi elverişliliğe göre olan esnekliğidir. Yani, diğer ulaştırma
sistemleri olan hava ve deniz ulaşımının katkısına ihtiyaç duyulmadan
gerçekleşecek olan taşıma “kapıdan kapıya” denilen taşımacılık ile iletilebilme
kolaylığı sağlar.
Taşımacılık işlemi içerisinde önemli yeri olan karayolu
taşımacılığının Türkiye’de de hızla gelişmekte ve önemli anlamda büyüme
göstermektedir. Uluslararası piyasa içerisinde ülkeler içinde rekabet
edebilecek güce ulaşmakta. 2001 yılının yılsonu analizlerine göre de Ulaştırma
ve Haberleşme Bakanlığından karayolu ile uluslararası taşımacılık yapmak için
izin alan firma sayısının 892 olduğu belirtilmiştir. Bu karayolu ile
taşımacılık yapan 892 firmanın taşıdığı filonun toplamı ise yaklaşık 711 bin
ton olarak bildirilmiştir. Yine Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığının açıkladığı
rakamlara göre yolcu taşımacılığı ise yine 2001 yılı sonundaki analizlere göre,
yolcu taşımak için yetki alan belge sayısı 138 firmayı bulmuştur. Bu kara yolu
yolcu taşıma belgesi bulunduran 138 firmanın otobüs sayısı ise 1571 olurken
77419 koltuk sayısının olduğu kaydedilmiştir.
Türkiye’nin ihracat yaptığı uluslararası ülkeler için toplam
ton olarak yüzde 15’i değer olarak da yüzde 46’dan biraz fazla olduğu
belirtilmiştir.