Uluslararası karayolu taşımacılığına ilişkin Avrupa
anlaşmasında yer alan maddeler, ülke içerisinde seyreden sürücüler için geçerli
olmayabilir. Anlaşmadaki maddeler ve uluslararası terimi, 3,5 tonu geçmeyen
römork ve yarı römorklarda, en fazla 9 kişi alabilen yolcu taşıtlarında,
tarifeli yolcu taşıma seferi yapan, 50 kilometreyi aşmayan araçlarda, kamu
düzenini sağlayan, itfaiye, sivil savunma gibi araçlarda geçerli değildir. Acil
hizmet ve kurtarma araçları, tıp taşıtları, tamir taşıtları, kişisel yük taşıyan
araçlar, sirk veya lunapark ekipmanı taşıyan araçlar, yine uluslararası
karayolu taşımacılığı faaliyetine uygun değildir.
Sürücülerin
Kaç Saat Dinlenme Hakları Vardır?
Karayolu taşımacılığında, sürücüler en az 18 yaşında
olmalıdır. Ayrıca sürücüler, eğitim alarak yeterlilik sertifikasına sahip
olmalılardır ki bu sertifikayı alma yaşı da en az 18’dir. Yolcu taşımak için
ise en az 21 yaşını doldurmuş olmak gerekir. Sürücülerin, kanunlarla
belirlenmiş dinlenme ve mola süreleri vardır. Uluslararası karayolu
taşımacılığında çalışan sürücüler, iki tane günlük dinlenme hakkına
sahiptirler. Günlük taşıt kullanma
sürelerinin 9 saati geçmemesi gerekir. Belirli durumlarda 10’a da
çıkarılabilir. 15 günlük çalışma süresinde, toplam araç kullanma süresinin 90
saati geçmemesi önemlidir.
Molalar
ve Dinlenme Süreleri
Ortalama 4 ile 5 saat sonunda aracın mola vermesi,
sürücünün en az 45 dakika dinlenmesi gerekir. Sürücü, molalarda başka bir işle
meşgul olmamalıdır. Molalar, günlük dinlenme süresinden sayılmazlar. Sürücünün
her 24 saatte bir kesintisiz bir şekilde 11 saat boyunca dinlenme hakkı vardır.
Bu süre 24 saat içerisinde parçalı olarak, ancak bir tanesi en az 8 saat olacak
şekilde de kullanılabilmektedir. Taşıtın iki sürücü tarafından sürülmesi ise
mola sürelerini etkiler. Günlük dinlenme
süresinin, taşıt hareket halindeyken kullanılmaması da bir diğer detaydır.
Dinlenme esnasında ancak ranza varsa taşıt hareket edebilir.