Kara yolu taşımacılığı sektöründe uluslararası ilişkilerde
çıkabilecek problemlerin önüne geçilmesi ve ilişkilerin
denetlenmesi,yürütülmesiyle ilgili konular Ulaştırma Bakanlığı'nın sorumluluk
alanındadır.Ülkemiz 48 ülkeyle kara yolu taşımacılığı yapmakta olup bu
ülkelerle taşımacılık konusunda çıkabilecek sorunların çözülmesi ,uluslararası
mal ve yolcu nakliyesinin başarıyla gerçekleştirilmesi amacıyla anlaşmalar
imzalanmıştır. Anlaşmalarda sorumlu ülkeler her yıl bir komisyon oluşturarak bir
araya gelerek geçmiş yılda meydana gelen problemleri görüşür, sayısal analizler
incelenir ve bir sonraki yıl için
alınacak önlemler belirlenmektedir.
Ülkemiz adına ,taşımacılıkla
ilgili muhatap olduğumuz ülkelerin bir araya geldiği uluslararası platformlara
katılım sağlanmaktadır.Öncelik olarak
ticaret payımızın arttırılması amacıyla
ve bunun dışında taşımacılık konusuyla ilgili pek çok başlık değerlendirilmek
suretiyle çalışmalara yapılmaktadır..
Türkiye Transit Kara Yolu Kapıkule'den başlayarak İstanbul üzerinden
Ankara'ya doğru ilerlemekte ;buradan ikiye ayrılarak bir kolu Suriye sınırına
diğer kolu Irak sınırına uzanmaktadır.Kuzey kolu ise Erzincan yönünden İran sınırına kadar
sürmektedir.Projenin uzandığı toplam yol ağı 3200 km olup ; Türkiye'den geçen
yol ağı bu projenin toplamının %5'i
kadardır.
Proje dahilinde Türkiye'den geçen
yol ağı Avrupa ve Batı Asya ile Kuzey Afrika
arasını bağlayan en kısa kara
yolu ulaşım ağı olup Avrupa'dan Orta Doğu'ya doğru uzanan en uygun kara yolu
ağıdır.
Avrupa Ekonomik
Komisyonu'nun asli amacı Avrupa'da ekonomik entegrasyonu sağlamak olup,üyeleri
arasındaki ticari ilişkilerde belirli bir standardı yakalayıp bütünleşmeyi sağlamak amacıyla istatistiki tavsiyelerle ,performans çalışmalarıyla
,düzenleyici kısıtlamalarla,kapasite üretimi geliştirerek işbirlikçilerinin
özel ve sivil sektörlerinin işleyişine faydalar sunmaktır.Türkiye 'de AEK 'in
kurucu üyelerindendir.
Türkiye'de E yolları olarak
bilinen yollar AEK üyeleriyle ülkemizi birbirine bağlamaktadır.Bu yol ağı
Avrupa ve Türkiye arasındaki yolların geliştirilmesi amacıyla kurulmuş bir
sistemdir.E-80 ve E 90 yoları İran ve
Irak'la bütünlük sağlayacak şekilde Asya ve Orta Doğu uluslararası yol
sistemine bağlanmak amacıyla kurulmuştur.E yollarının Kafkasya ve Orta Asya
ülkelerine bağlanması kararlaştırılmış olup
E-97 ve E-95 hatlarının kurulması kabul edilmiştir.
TEM Merkez,Doğu ve Güneydoğu
Avrupa ülkelerini birbirine bağlamak amacıyla kurulmuş bir otoyolu ağı sistemi
olmakla beraber Polonya'nın Gdansk
şehrinden başlayarak 10 ülke üzerinden Ege ve Karadeniz'e ulaşmaktadır.Yol ağı
üzerindeki ülkelerin son yıllarda gösterdiği gelişmelerden ötürü TEM
Projesine yeni hatlar eklenerek bugün
20000 km' ye ulaşmıştır.
TEM yol ağı ülkemiz üzerinde
Kapıkule'den itibaren İstanbul ,Ankara ve Erzurum'a uzanmakta olup bu
istikamette Karadeniz'e ,doğuda Gürbulak' a, batıda Afyon'dan devam ederek
İzmir ve Ege'ye uzanmaktadır. Güney ve güneydoğu'da Yayladağı'na ve Cizre'ye
ulaşan ağ sistemi Hopa'ya doğru Kuzey
Anadolu şehirlerini de kendine katarak Türkiye sınırları içinde 5500 km' ye
ulaşmıştır.
Aslen 1964 yılında bir bölgesel
işbirliği planı olarak kurulan teşkilatın devamı olarak 1985 yıl'ında İran
,Pakistan ve Türkiye arasında kurulan bir teşkilat olup sonradan Azerbaycan'da
dahil edilmişti.Sovyetler Birliği'nin dağılmasıyla teşkilata bazı Orta Asya
Türk Devletleri katılarak üyesi ayısını 10'a yükseltmiştir.Örgütün amacı üyeler
arasında ekonomik işbirliğinin arttırılması olup serbest bir taşımacılık
sistemi kurulması asli amaçlarından
biridir.Bu nedenle bu teşkilat ulaşım
için önem arz etmektedir. ECO bünyesinde
Orta Asya'ya uzanan yeni güzergahların kurulması planlanmaktadır.
Uluslararası anlaşmalar,protokoller
ve teşkilatlara katılarak Türkiye kara yolu taşımacılığında uluslararası
ilişkilerin yürütülmesi , belli düzenlemeler çerçevesinde ortaya çıkan
sorunların giderilmesi ve önlem alma hususunda çalışmalarına devam etmektedir.