Türkiye, gelişmekte
olan ülkeler arasında en canlı ekonomilerden birine sahiptir. Özellikle Asya ve
Avrupa kıtalarını bağlamak suretiyle iki büyük kıta arasında köprü görevi
görmesi ile de taşımacılığın önemli bir merkezi halindedir. Taşımacılık
sektöründe kendine önemli bir yer edinen Türkiye’ de yapılan çoğu taşımacılık
işlemi, karayolu taşımacılığı
şeklinde yapılmaktadır.
Gelişmekte
Olan Ülke Olarak Türkiye ve Karayolu Taşımacılığı
Son yıllarda Türkiye’ deki ticaretin dikkat çekici bir
şekilde arttığı bilinmektedir. Bunun doğal bir sonucu olarak bölgenin küresel
ticaretteki varlığı da git gide güçlü hale gelmektedir. Son on senede yıllık
olarak ortalama %5’ lik bir büyüme oranı yakalayan Türkiye ekonomisi, lojistik
sektörü için oldukça çok sayıda fırsat sunmaktadır.
Ülkenin neredeyse her yerinde çift yönlü yolların ulaşıma
kazandırılması ile ülkedeki lojistik hizmetleri ve özellikle karayolu taşımacılığı sektörü önemli
ölçüde gelişmiştir. Aynı zamanda Türk hükümeti lojistik altyapısını daha da
geliştirmek amacı ile 2023 senesine dek ulaşılması amaçlanan yeni iddialı
hedefler belirlemiştir.
Karayolu
Taşımacılığının Dış Ticaret İçindeki Yeri ve Önemi
Küresel planda görülen karayolu taşımacılığı alanındaki
dengesizlik Türkiye’ de daha da belirgindir. 2004 sene sonu itibarı ile Türkiye
devletinin dış ticaret hacmi 160,66 milyar ABD doları olmuştur. İhracatımız
63,1 ithalatımız ise 97,9 milyar ABD doları şeklinde gerçekleştirilmiştir. 2005
senesi ilk sekiz ayına ait rakamlara bakıldığında ise dış ticaret hacminin 121
milyar doları geçtiği görülmektedir. Deniz aşırı yerlerde bulunan ülkeler hariç
dış ticaretimizin önemli bir kısmı karayolu ile yapılmaktadır. Bu açıdan Türkiye’de karayolu taşımacılığı ile
yapılan taşımanın miktarı ve payı dış ticaret artışına bağlı olarak her geçen
yıl daha da artmaktadır.