Türkiye coğrafik yapısı ile Asya ile Avrupa’yı
birbirine bağlayan bir konumda bulunmaktadır. Türkiye 36-42 kuzey paralelleri
ile 26-45 doğu meridyenleri arasında bulunmaktadır. Üç tarafı denizler ile
çevrili olup, bu durum karayollarının değerini artırmaktadır. Dağlar genel
olarak doğu-batı uzantılı olup, taşımacılık bu yönde yapılmaktadır.
Demiryolları taşımacılığı da bu istikamette gelişmiştir. Türkiye’nin
uluslararası yük taşımacılığı, yüklerin karayolları ile belli limanlara (
İzmir, İstanbul, Sinop Mersin, Antalya, Trabzon, İskenderun, Ambarlı, Bandırma
) getirilerek buradan ithalat ve ihracat
yapılır.
Bu limanların içinde İstanbul Limanı Türkiye’nin en
büyük ithalat limanı, İzmir Limanı ise Türkiye’nin en büyük ihracat limanı
olarak bilinir. Antalya Limanı ise turizme bağlı olarak gelişen bir liman olup,
demir yolu taşımacılığı yoktur. Yat ve marina limanlarına sahiptir. Mersin
Limanı’nda petrol taşımacılığı yapılır. Bu saydığımız en önemli limanlarımızdan
başka diğer limanlarımız da önemli bir yer tutmaktadır. Marmara Bölgesi’nin
ortalama yükseltisi az olduğundan ve yer şekillerinin sade olmasından, İç
Anadolu Bölgesi fazla engebeli bir yapıya sahip olmamasından ulaşım rahat
yapılabilmektedir.
Ege Bölgesi’ne de genel olarak bakıldığında yüksek
bir yapıya sahip olmadığı görülmektedir. Ulaşım doğu-batı hatta kuzey- güney
yönlü olarak yapılmaktadır. Karadeniz Bölgesi’nde dağlar denize paralel olarak
uzanmakta olup, iç kesimlerle kıyı kesimi arasında ulaşım belli yerlerden
yapılmaktadır. Doğu Anadolu Bölgesi dağlık bir yapıya sahip ve ortalama
yükseltisi fazladır. Bu bakımdan ulaşım ağı pek gelişmemiştir. Güneydoğu
Anadolu Bölgesi sade bir yapıya sahip olduğundan karayolu taşımacılığına
elverişlidir. Akdeniz Bölgesi giderek gelişen bir karayoluna sahiptir. Önemli
karayolları E5, E 24 karayollarıdır.
Bu saydığımız
özelliklerinden dolayı ve uluslararası ticarette transit geçiş özelliğine sahip
olmasından dolayı Türkiye büyük bir öneme sahiptir. Bu önem de Türkiye’ de
karayollarına yatırım yapılmasını gerekli kılmaktadır. Türkiyenin uluslararası karayolu taşımacılığında jeopolitik önemi bu şekildedir.