Navlun ve Gemi Fiyatlarını önceden kestirmek kesin olarak
mümkün olmamaktadır. Bazı çalışmalarda bu konuda modeller görülebilse de bu
modellerin temelinde geçmiş zamanlardaki navlun ve gemi fiyatları
bulunmaktadır. Bu yöntemde dikkate alınan konu geçmiş yıllardaki t/ch günlük
gemi kira ücretidir.
Bu değer sayesinde gelecek bir zaman dilimi içinde ortalama
navlun ve gemi fiyatı tahmini yapılmaktadır. Şu an hangi döngü içinde olunduğu
da önemlidir. Basit bir ifade ile döngüde tırmanış trendi varsa navlun ve gemi
fiyatları yükselecek veya tersi bir durumda düşecektir. Daha doğrusu böyle bir
kesinlik yoktur; tahminler bu doğrultuda gerçekleştirilmektedir. Çok kesin
olmasa bile stable piyasada geçmiş dönem fiyatları ile bazı tahminler doğru
çıkabilmektedir.
Navlun ve Gemi Fiyat
Tahminleri için daha net ve isabetli sonuçlar alınmak isteniyorsa
kesinlikle bazı detaylara ve konulara özen gösterilmelidir. Örneğin, geçmiş
yılların fiyatlarına bakılarak tahmin yapılmak istenirken herhangi bir yıldaki
ciddi iniş ya da düşüş yanıltabilmekte ve tahminlerin doğruluğunu önemli ölçüde
değiştirebilmektedir.
Bu yüzden geçmiş dönemlerden yapılacak tahminlerde
fiyatlardaki artış ve düşüşlerin oranları dikkate alınmalıdır. Bunların
oranları arasında bir paralellik, belli bir gidişat olmalıdır. Daha sağlam ve
istikrarlı bir piyasa gidişatında gerekli hesaplamaları yapıp belirlenen
katsayılarla yatırım planlamaları yapılsa bile piyasada ani bir dalgalanma ve
değişikliğin olmayacağını kimse garanti edemeyeceği için yanılma payı ve zarara
uğrama olasılığı her zaman için mevcuttur. Yapılan planın gerçekleşmesi için
bugünün değerleri, şartları önümüzdeki yıllar içinde de devam etmelidir.
Deniz Taşımacılığı sektöründe ortaya çıkan talep bile birçok sektörden ayrışarak doğrudan değil dolaylı olmaktadır. Fiyatların yükseliş ve inişleri nedenlere bağlıdır bunlar her zaman için benzer nedenler değildir ya da süreleri de aynı olmayacaktır. Sonuç itibariyle deniz taşımacılığında navlun ve gemi fiyat tahminlerini net olarak yapabilmek mümkün değildir.