Sürekli ve düzenli taşıma çeşitlerinden olan, tarifeli taşımacılık hizmetine dayanan
layner taşımacılığında zaman önemli bir etkendir. Belli bir tarifeye göre
hareket eden ve taşıma yapan gemiler, oluşturulan program dahilinde hareket
ettikleri için planlı ve programlı bir şekilde çok fazla ürünün taşıması
gerçekleştirilir. Gemilerin limana ne zaman geleceği önceden bilinir. Mal
sahibi de malların ne zaman limana yanaşacağını bilerek hareket eder, limanda
bekleme ve gemi yığılması olmaz. Sirkülasyon sürekli devam eder.
Layner Taşımacılığı
Maliyetli Midir?
Diğer taşıma türleri ile kıyaslandığında layner taşımacığı biraz daha pahalıdır.
Konvansiyonel ve modern layner taşımacığı olmak üzere iki tür layner
taşımacılığı vardır. Malların daha hızlı ve güvenilir taşınması için
taşımacılık sektöründeki gelişmeler gün geçtikçe çoğalmaktadır.
Denizyolu taşımacılığı, kara ve havayoluna, demiryoluna
oranla daha hesaplı olduğu için denize kıyısı bulunan ülkelerde çok tercih
edilmektedir. Malların en güvenli şekilde ve çok sayıda taşınmasını mümkün
kılan denizyolu taşımacılığında farklı yöntemler mevcuttur. Kimi yöntemlerde
taşınan mal esas alınırken kimisinde hizmet daha ön plana çıkmaktadır.
Karayoluna ve havayoluna oranla daha uzun sürelerde malın taşınması ihtimali
bulunsa da, yol bakım masrafı gibi masrafları barındırmadığı için denizyolu
taşımacılığı her zaman tercih edilecektir.
Layner
Taşımacılığının Türleri Nelerdir?
Layner taşımacılığında türler arasındaki temel farkı,
geminin limanda bulunduğu süre ve seyir süresi belirler.
Eğer gemi, limanda denizde seyrettiği süreden daha uzun
müddette kalıyorsa bu konvansiyonel
layner taşımacılığı olarak adlandırılır. Ancak geminin sefer süresi, limana
yanaştığı ve limanda bulunduğu süreden fazla ise bu da modern layner
taşımacılığıdır. Tramp taşımacılık ile kıyaslandığında, mal değeri daha yüksek
olan ürünlerin taşımasının gerçekleştirildiği söylenebilir. Yani layner
taşımacılıkta parça yüklerin taşıması gerçekleştirilir. Tramp taşımacılık ise
ham madde diye tabir edebildiğimiz maddelerin taşınmasında kullanılır. Modern
laynerciliğin esası birim maliyeti düşürmeye dayanır. Geminin limanda kaldığı
süre mümkün olduğunca kısa tutularak, seyir süresi arttırılır. İlk konteyner
taşımacılığı 1956 yılında yapılmıştır. 58 konteyner bulunduran bir gemi ile
yapılan taşımadan günümüze gelindiğinde, 8000-10000 konteyner kapasiteli
gemilerin taşıma yaptığı görülür.