Taşımacılıkta navlun bedeli kadar lokal masraflar olarak
ayırt edebileceğimiz masraflar da çok önemlidir. Bu masrafların yönetilmesi
maliyetlerin kontrol altında tutularak karlılığın etkilenmemesi kritik bir önem
taşır. Çoğu firma navlun bedeli ile ilgili pazarlık yaparken lokal masrafların
üzerinde çok durmadığı için tatsız sürprizler ile karşılaşabiliyor. Bu yüzden
acenteden lokal masrafların kalem kalem çıkarılıp neler olduğunun bildirilmesi
en baştan talep edilmelidir.
Lokal masraf kalemleri
nelerdir ; Karayolu taşımacılığında lokal masraflar 6 ana kalemden
oluşmaktadır. Bu altı adet ana kalem sırası ile; yükleme, tahliye, terminal,
geçici kabul, konşimento ve ordino ücretleridir.
Ancak dikkat edilmesi ve özellikle sorgulanması gereken
husus acentenin ilave gelir yaratmak için standart dışı masraflar talep edip
etmediğidir.
Lokal masrafları
etkileyen en önemli unsur teslim şeklidir. Örneğin; İthalat işlemlerinde
teslim şekli CIF veya CFR ise navlun ve varış limanı lokal masrafları karşı
tarafın acentesi tarafından belirlenir. Dolayısı ile yurtdışı acentanın
belirleyeceği yüksek masraflara müdahale şansı olmayacaktır.
Öncelikle ister parsiyel ister komple yük olsun bekleme ve
ardiye ücretlerine, yanı sıra demuraj maliyetlerine çok dikkat edilmesi
gerekir. Bu noktada işlemlerin ihracat veya ithalat olarak ayrı ayrı teslim
şekline göre sınıflandırılarak masrafların kontrolü en sağlıklı yoldur.
Örnek vermek gerekirse ;
İhracat komple yükte yükleme şartları ile birlikte gümrükleme süreçlerinin muhakkak araştırılması gerekir. 48 saat içinde gümrüklenmeyen mal için bekleme ücreti başlar.
İthalat komple yükte gümrük tescilinden 48 saat sonra ardiye süresi başlayacağı için yükleme şartları muhakkak öğrenilmelidir.
İthalat parsiyel yükte ise ardiye ücretleri önemlidir,bu nedenle nakliye firmasının çalıştığı antreponun ücretleri de muhakkak sorgulanmalıdır.