Taşımacılık yöntemleri ülkemizde ve hatta tüm dünyada uzun yıllardır kullanılan bir sistem olarak bilinmektedir. Özellikle en yaygın kullanılan kara yolu taşımacılığı asırlardır yapılan bir ticaret yöntemi olarak da ifade edilebilmektedir. Bu noktada ise taşımacılık türleri arasında kullanılan bazı terimler bulunmaktadır. Bu terimlerle taşımacılık sektörü ile uğraşan bireyler yakından ilgilendiği gibi taşımacılık adına önemli terimler olarak da bilinmektedir.
Bunlardan bir tanesi olan LDM,
lademetre olarak bilinen hacim hesaplaması olarak belirtilmektedir. Bir araca
ya da taşımacılığı üstenen gemi veya trene, ürünleri yerleştirirken alan üst
üste yüklemeye müsait değil ise Lademetre
hesabı yapılmaktadır. Taşımacılık sektöründe taşınacak ürünlerin
hesaplanmasına navlun hesabı değilmektedir. Lademetre ise navlun hesaplarının
bir kolu olarak ifade edilmektedir.
CBM hesaplaması da yine aynı şekilde navlun hesaplamalarının bir
kolu olmak ile birlikte yüklenen malların hacminin hesaplanmasına yönelik bir
terim olarak karşımıza çıkmaktadır.Taşımacılık sektöründe malların
yerleştirilme biçimleri ve ağırlıkları ücreti belirlediği için önemli bir konu
olması nedeniyle birbirinden farklı terimler kullanılmaktadır.
Lademetre hesaplaması daha önce yukarı da da belirtildiği gibi,
hacim hesaplamasının yanında malların istifleniş biçimlerine göre
belirlenmektedir. Bir taşımacılık kolunda, örneğin deniz taşımacılığında, malın
yükleneceği alanın metrekaresi daha önceden belirlenmektedir.
Belirli bir ücret karşılığında kabul edilen mal, belirlenen alana sığmıyorsa ve üst üste istiflenemiyorsa yan yana dizilmek zorunda kalmaktadır ve bu durumun hesaplanmasına Lademetre hesaplaması da denilmektedir. Tamamen malların diziliş şekline göre oluşturulan bu hesaplama türün de firmanın ve çalışan personelin görevleri büyüktür. Taşıma boyunca malların zarar görmemesi adına en iyi hesaplamanın yapılması so derece önem taşımaktadır.