Karayolu taşımacılığı taşımacılıkta en kapsamlı uygulamalardan biridir.
Uluslararası taşımacılıkta önemli bir konuma sahip olan karayolu
taşımacılığında özellikle eşya taşınması yapılmaktadır. Maliyet olarak uygun
olan ve güvenli bir taşımacılık yöntemi olan karayolu taşımacılığında birçok
kavram da karşımıza çıkmaktadır. Ladametre kavramı da bunlardan biridir.
Ladametre ya da diğer bir adıyla lademetre olarak karşımıza çıkan kavram karayolu taşımacılığında sıklıkla
kullanılan bir kavramdır.
Ladametre ya da diğer adıyla lademetre karayolu taşımacılığında genellikle üst üste yüklenme ihtimali olmayan yüklerin kapladığı alana göre hacim kilogramını hesaplayan bir yöntemdir. Hesaplamak için net bir formül yoktur ya da kesin kurallara sahip olan bir yöntem değilidir. Matemetik ya da bir mühendislik hesaplama yöntemi değildir. Belirlenen bazı kurallara göre yapılan bir hesaplamadır ve taşımacı firmanın istekleri göz önünde bulundurulur. Aynı zamanda bu hesaplama yöntemi yükün yüklendiği araca göre değişir ve yükür treylerde kapladığı yeri temsil eder. Treyler dediğimiz kavram ise boyutları değişkenlik gösteren kamyoni kamyonet, konteyner gibi araçlardır.
Ladametre
hesaplaması nasıl yapılır sorusuna şöyle cevap verebiliriz ; Nakliyeyi yapacak
olan araçta üst üste yüklenemeyen yükler için tonaj hesabı ladametre ile
yapılır. Yükün boyutu ne
olursa olsun nakliye aracının uzunluğunda kapladığı yer olarak “1 metre boy = 1
Ladametre = 1,750 kg” formülü ile hesaplanma yapılır. Bu hesaplama ile çıkan
sonuç yükün gerçek ağırlığı ile karşılaştırılır. Hangi sonuç daha büyük ise
hesaplamada kullanılacak ağırlık için o sonuç kabul edilir.
Örnek verecek olursak; bir tır 13,6 ladametre olarak kabul edilmektedir.
13,6 Ladametre = 24,000 kg = 9 metre küp işlemleri yapıldığında 1 ladametre
1,750 kg, 6,5 metre küptür.