Türkiye’de özel sektör denizciliğinin gelişiminde küçük tonaj gemi piyasalarının yani
kosterciliğin önemi büyüktür. Küçük tonaj gemiciliği Cumhuriyet yıllarından
bile öncelerde Karadeniz kıyılarında yapılmış olan bir ticaretti.
Küçük Tonaj Gemileri
Tarihçesi
Osmanlı yıllarında Karadeniz’den İstanbul’a pek çok mahsul
ve eşya getiriliyordu. Bu mahsuller mavna ve çektirme aracılığıyla
getiriliyordu. Bu işin ticaretini yapan lonca örgütü buharlı teknelerin gelmesi
ve lonca teşkilatını ortadan kalkması ile tarihe yenik düşmüş oldu.
·
Cumhuriyet Yılları
Cumhuriyetin ilk yıllarında denizciliğe devlet yatırımları
yapılmaya başlandı. Bu yatırımlar ile birlikte buharlı ticari ve yolcu gemileri
de artış gösterdi. Bu gelişim özellikle Karadeniz kıyılarında kendini gösterdi.
·
40’lar ve 60’lar
İkinci dünya savaşını izleyen yıllarda ise filolar büyüyüp
birlikler kuruldu. Böylece deniz camiası daha organize bir hale geldi, ilk
krediler verildi ve Deniz Nakliyat’ı kuruldu.
·
60’lar ve 90’lar
1960’lı yıllarda ilk Türk inşası kosterler ortaya çıkmaya
başladı. Hem uluslar arası hem de devlet kredileri ile tonaj git gide artarken uluslararası
denizciliğe de ilk adımlar atılmış oldu.
·
2000’ler
2000’li yıllar ile birlikte yabancı bankalar daha sağlam destekler
vermeye, filolar denizciliğin hızlı bir şekilde büyümesine paralel olarak büyük
gelişim göstermeye başladı.
Kostercilik Neden
Önemlidir?
Kostercilik denizcilik alanında odlukça önemlidir çünkü
Karadeniz, Akdeniz ve Kuzey Batı Avrupa deniz ticareti yüksek oranla
kostercilik ile gerçekleştirilmektedir. Bununla birlikte yıllar itibari ile
kostercilik yaklaşık olarak 6 milyar dolarlık bir sektör haline gelmiştir. Bu
sektörde yıllık total olarak 194 milyon civarında yük taşınmakta ve yılda 40
binden fazla bağlantı yapılmaktadır. Kostercilik 30 binin üzerinde denizciye ve
8 binin üzerinde kara personeline istihdam sağlar.