Bir dış ticaret kavramı olan navlun, yüklenen mallarının tamamına karşılık olarak taşıyanın
istediği ücret anlamına gelir. Ticaret ile alakalı tüm ulaşım şekillerinde,
denizyolu, karayolu, havayolu, demiryolu dahil olmak üzere kullanılan terim,
verilen hizmet karşılığında alınan ödeme demektir. Bir de navlun sözleşmesi
vardır. Bu sözleşmeye göre taşımayı yapan kişi tarafından taşıma taahhüdü
hazırlanır ve gemi ile taşınacak malların taşınabilir olması gerekir. Taşımanın
bir ücret karşılığında yapılması da sözleşme maddelerinden birini oluşturur.
Peki navlun fiyatları nasıl hesaplanır?
Navlun Fiyatlarını
Etkileyen Temel Faktörler
Karayolu navlun
fiyatları hesaplanırken, malın niteliği, tonajı, tehlikeli olup olmayışı
fiyatları etkiler. Aynı şekilde bu kriterlere bağlı olarak taşınan araç da
değişkenlik gösterir. Eğer ürünün hızlı bir şekilde teslim edilmesi gerekiyor
ise yine ücret artar. Veya mal tehlikeliyse ve daha uzak bir mesafeye gitmesi
gerekiyorsa yine fiyatlarda oynamalar meydana gelir. Mesafenin fazla olması
demek, yalnızca fazla yakıt anlamına gelmez. Mesafe arttıkça araç yıpranır,
lastik bakımı ortaya çıkar, belli durumlarda mal risk altına girer. Yani
karayolu navlun fiyatlarının belirlenebilmesi için birçok faktör aynı anda
değerlendirilir.
Navlunu Ödeyen
Taraflar ve Yükleme Metresi
Taşıyan kişinin en doğal hakkı navlun, yani taşıma
karşılığında ücret almaktır. Taraflar arasında, ilgili koşullar dikkate
alınarak belirlenen navlun miktarı, para ile ödenmek zorundadır. Ancak yapılan
sözleşmeye göre ödeyen taraf da değişebilmektedir. Bazen yükler, aracın
tamamını dolduramaz. Bu durumda yükler parsiyel veya grupaj olarak
adlandırılırlar ve navlun, malın kapladığı alana, ağırlığına göre hesaplanır.
Malın kapladığı alan, yükleme metresi
diye adlandırılmaktadır. Gerçek ağırlık ve yükleme metresi karşılaştırılır,
hangisi daha çok ise o, esas değer olarak kabul görür. Eğer ürünler kolili
şekilde yükleniyorsa bu defa hacim üzerinden navlun hesaplanır.