Nakliye dünyası çok riskli işler
sınıfı arasında yer almakta. Bu nedenle otoyol taşımacılığı kullanılmaya
başlandığı günden bu yana birçok düzenleme yapılmıştır. Söz konusu düzenlemeler
tamamen insan sağlığı ve kara yolu güvenliği için düzenlenen bu yasalar sadece
güvenlik amacı ile değil şirketler arası sözleşmelerin de bir standart ile
uygulanabilmesi için düzenlenmiştir.
Taşımacılık sektörünün en yoğun
olduğu bölge kara yolu taşımacılığıdır. Fakat kapasite olarak deniz ve raylı
sistem taşımacılığı ile kıyaslandığında daha düşük ücretler oluşması kara yolu
taşımacılığını daha cazip bir hale getirmiştir. Ayrıca kıtalar arası ithalat ve
ihracat yapan firmaların mutlaka yararlanması gerektiği hizmetler arasında yer
alır. Kara yolu taşımacılığında ücretlendirmeler farklı bir sisteme göre
hesaplanır. Bu sistemler ile taşıma ile ilgili sözleşme olarak da
isimlendirilebilir.
Nakliye de sözleşme büyük önem
taşımaktadır. Zira oluşan gecikmeler ya da yükün hasar alma ihtimallerine karşın
mutlaka sözleşme İhtiyacı duyulmaktadır. Bu sayede nakliye şirketinden kaynaklı
olan bütün hasarlar tazmin edilebilmektedir. Nakliye ücretlerinin
hesaplanmasına ise Navlun hesaplaması denmektedir.
Navlun hesaplaması özet ile nakliyeyi yapacak olan firma ya da
kişinin söz konusu olan yükü taşıyacağı güzergah için talep ettiği net ücretin
açıklamasıdır. Navlun ödemeleri yani nakliye taşıma ücretleri tamamen ithalat
ve ihracatçı firmaların arasında çözülmesi gereken bir işlemdir.
Navlun ödemesi konusunda
ihracatçı firma ve ithalatçı firma mutlaka daha önceden bir anlaşmaya
varmalıdır. Ödemeyi iki tarafta yapabilir. Bu durum tamamen şirketlerin
arasındaki anlaşmaya bağlı bir konudur. Navlun ödemesinin ne zaman ve ne
şekilde yapılacağı ise nakliyeyi yapacak olan kurum ya da kişi ile çözülmesi
gereken bir konudur. Navlun ödemeleri nakit ya da taksit ile yapılabilir.