BLOG

Kapıkule Sınır Kapısı'ndan Yapılan Taşımacılık

Kapıkule Sınır Kapısı'ndan Yapılan Taşımacılık

Kapıkule Sınır Kapısı'ndan yapılan karayolu taşımacılığı Türkiye ticaret payının önemli bir bölümünü oluşturuyor olsa da bu güzergahta yaşanan sorunlar nakliyecileri yıldırmaktadır.Bu sorunlar güzergah üzerindeki ülkelerin sınır kapısında uzun bekleme süreleri,geçiş belgelerinde sınırlamalar yapılması,geçiş için belirlenen yüksek ücretler ve güzergah üzerindeki belirli yollarda yapılan sınırlamalar olarak sıralanabilir ve bu nedenlerle sınır kapısı genelde sorunlu bir hat halini almıştır.

Uluslararası Kısıtlama Bulunan Güzergah

Uluslararası ticarette kullanılan bu güzergahta bazı ülkelerde bulunan geçiş kısıtlamaları nedeniyle taşımacılık vagonlarla sağlanmak suretiyle araçların varış ülkelerine sevkleri zorunluluk olmuştur.Türkiye ile Avrupa ülkeleri arasındaki demir yoluyla yapılan aktarma bu kısıtlamaların yürürlülükte olduğu Avusturya'dan geçişlerde uygulanmaktadır.

Kapıkule Sınır Kapısı'ndaki Sorunların Doğurduğu Sonuçlar

Otoritelere göre sınır kapılarındaki beklemeler nedeniyle her sene 50 bin seferlik yükün havayollarıyla taşındığı belirlenmiştir.Kapıkule Sınır Kapısı Türkiye'nin Avrupa Birliğine,Avrupa Birliği'nin de Türkiye'ye açıldığı kapıdır.Bu noktada yaşanan verimsizlikler AB-Türkiye arasında yapılan ticarette sorunlara neden olmaktadır.Bazı zamanlar 8 kilometrelik araç kuyrukları oluşan kapının bir öteki tarafı yani Bulgaristan'da 3-4 gün araçlar bekletilmektedir.Sadece bir gün bile bekleme yapılması iki ülkenin arasındaki ticaretin %1.1 oranında azalmasına neden olmaktadır.Avrupa Birliği'nin yaptığı bir araştırmada kota,bekleme ve verimsizliğin AB ile Türkiye arasında 3.4 milyar Euro değerinde ticareti sekteye uğraştığı belirlenmiştir.Eğer bu sorunlar çözülebilirse Münih'ten alınan bir yükün 35 saat içinde İstanbul'a getirilmesi öngörülmektedir.

Aslında 1-2 dakika sürecek bir işlemin bulunduğu sınır kapısında araçlar 10 saat kadar bekletilmektedir.Bu beklemeler nedeniyle karayolu ticaretinin payı gün geçtikçe azalıyor.İhracatçıların bu sorunlar nedeniyle hava yolu taşımacılığına yöneldiği görülüyor.Yapılan araştırmalara göre eğer Münih -İstanbul arası seferler 35 saatte yapılabilirse hava yolu ticaretinin payının yarısını Kapıkule'den yapılan ticaret alabilir.

Bu sorunların çözümleri için çalışmalar devam etmektedir.