21. yüzyılda karayolu ulaşımı dünya genelinde ülkeler
arasında taşıma işlemleri içinde en çok kullanılanı olmaktadır. Özellikle de
İkinci dünya savaşından sonra gelen motorlu kara taşıtları yapımı ve
sonrasındaki gelişmeler ile kara yolu taşımacılığı önemli bir yeri almaktadır.
Karayolunun güvenli ve ucuz hale gelmesi ile en çok tercih
edilen taşımacılık olmuştur. Günümüzde de gelişmiş ülkeler de dahil olmak üzere
kara yolu taşımacılığı, uluslararası kara yolu taşımacılığının yüzde 50 ile
75’ini eşya üzerinden yüzde 70 ile 95’ini ise yolcu taşımada kullanmaktadır.
Bunun yanıdan taşımacı, malı teslim edene kadar oluşabilecek herhangi bir zarardan ya da kayıptan sorumludur. Ayrıca bu gibi durumlarda beliren ihmallerin kendisine ait olup olmadığını da ispat etmek zorundadır. Bu yüzden taşımacı taşıdığı malları her türlü koruma şartlarını almasıyla sorumludur. Herhangi bir hasar durumunda ise taşımacı, taşıdığı yükün değerine göre bedelini ödemekle yükümlü olur.
Gabari dışı taşımalar standarda uymayan taşıma yöntemlerini kapsamaktadır. Özel ekipmanları olan ve yine özel bir ekip ile normal standartlar dışında taşınma yöntemine denir. Gabari dışı, taşıma işleminde normal standartlarda mümkün gözükmeyen ağır yüklerin taşındığı taşıma işlemidir.
Bunun için özel planlamalar yapılır. Normal taşımalarda kullanılan konteyner ve tonaj adı verilen yük taşıyıcılarının ağırlığına özel hesaplamalarda bulunulur. Bu yüzden profesyonel firmalar tarafından yapılır. Buna göre kullanılan araçları da farklıdır. Bu araçlar;
Gabari dışı taşımanın kapsamı şöyledir ; Gabari dışı taşımalar daha çok ağır yüklerin taşındığı taşıma
şeklidir. Yurt dışına gönderilecek yükler için kullanılır. Kullanılırken önemli
analizler ve planlamalar yapılır. Güzergah ve ekipmanlar için özel çalışmalar
yapılır.