Günümüzde yük taşımacılığını büyük bir yolu deniz yolu ile
birlikte yapılmaktadır. Yük ve yolcu taşımada önemli bir yere sahip olan deniz
yolu taşımacılığı günümüzde taşımacılığı üçte birini kapsamaktadır. Sanayi
devrimi ile birlikte hızlanan üretim ve gelişen dünya pazarından bu yana
küreselleşen dünya üzerinde yapılan ithalat ve ihracat deniz yolunu da yoğun
bir şekilde etkiledi.
Günlük ömrü az olan ve çabuk bozulan yiyecekler için özel
üretilen soğutucuların kapladığı alan büyük olması nedeniyle büyük yük gemileri
yapılarak taşımada kolaylık sağlanmaktadır. Yük taşıyan gemilerin ise iki
çeşidi bulunmaktadır. Tankerler adı verilen daha çok sıvı taşımaya yaraya ve
kuru yük gemisi adı verilen kuru yük taşıyan gemiler olmaktadır.
Petrol ve doğal gaz gibi sıvı yüklerini taşıyan gemiler
tanker gemi olarak bilinmektedir. Tahıl, kömür, demir, tuğla gibi malları
taşıyan gemilere ise kuru yük gemisi deniyor. Yük taşıma işlemi konteyner adı
verilen büyük metal kasalarda yapılmaktadır. Bu kasalar 1951 yılında taşınmaya
başlandı. Bu rakamlar ise 1980’li yıllarda 300’ü aştığı belirtilmiştir. Bu
gemiler, şimdiki üretilen gemilerin iki katı büyüklendiği olduğu bilinmektedir.
Bu yük taşıyan kamyonları ise bir limadan diğerine taşıyan “ro-ro” adı verilen
gemiler taşıdığı belirtilmiştir.
Yolcu taşıdığı bilinen yük gemileri ise genellikle belirli
sayılarda yolcu taşıyarak kısa mesafeler arasını ulaşım kolaylığı
sağlamaktadır. Kısa mesafeler için kullanılan bu yolcu gemileri vapur ya da
feribot adı verilir. Bunu yanında uzun yolculuklar için ise lüks yolcu gemileri
kullanılır.
Tanker, konteyner ve ro-ro gemi taşımacılığının yanında
kombine ve dökme yük taşımacılığı da bulunmaktadır. Kombine, daha çok petrol ve
maden için kullanılırken dökme yük de
şeker tuz gibi dökme ürünlerini taşır.