Deniz yolu ile yapılan taşımacılık esnasında taşınacak olan
yükün standartları belirlenerek planlaması yapılır. Planlama kapsamında
öncelikle yükleme yeri hakkında organize yapılır.
Yükleme yeri, geminin yükü alacağı yer olan liman dahilinde
yanaşacakları ya da demirleyecekler yere göre hesaplamalar yapılır. Bu yer
herhangi bir yer olmamakla birlikte liman dairelerinin belirlediği yerler
olduğu belirtilmiştir.
Yükleme için verilen zaman, en kısa süre içerisinde
bitirilmesi gönderici ve taşıyıcı açısından önem arz etmektedir. Çünkü gemi
işletmecisi ya da donatan adı verilen şahıs işletme masraflarının ödenmesi
sonrasında yeni bir iş alabilmesi ve daha fazla kazanç sağlaması demektir.
Gemi için belirtilen yükleme süresi bulunmaktadır. Eğer
gemi, bu süreden önce limana gelirse uygulamada geçen çarter sözleşmesine göre
iki tarih aralığı ile yükleme zamanına bakılır. Örneğin; sözleşmede yazan
yükleme tarihi olarak en erken 11 nisan ve en geç tarih olarak kabul edilen 17
nisanda başlaması belirtildiği yer alır.
Gemi, yüklemesi gereken limana bu sürelerden sonraki bir
zamanda geldiği takdirde taşıtana hazırlık ihbarırı yaparak taşıtan da eğer
isterse cayma hakkını kullanmak zorunda olduğu belirtilir. Kullanmazsa da bu
hakkı kaybettiği bilinir.
Limana geldikten sonra başlatılan yükleme işlemi esnasında
yükleme görevini yerine getiren taşıtan, yükün miktarı hakkında ve cinsi ile
özelliğini doğru şekilde aktarmak zorundadır. Bunun yanında yasa dışı olduğu
belirtilen eşyaları yüklememesi gerekmektedir. Yükleme esnasında da kanunlara
aykırı hareket etmemesi vurgulanır. Taşınacak olan yük ile ilgili bilgileri ise
konşimentoya yazması gerekir.
Taşınan yük ile ilgili masraflar ise taşıyana aittir. Kırkambar
sözleşmesi adı verilen sözleşmelerde yük taşıtan tarafından önceden gelmişse
rıhtıma kadar gerçekleşmiş olan masrafları karşılar.
Yüklemeler yapılmadan önce ise kontroller yapılır.
Kontroller yapıldıktan sonra gerekli belgeler hazırlanarak gemi yükleme işlemi
tamamlanır.