Dünya üzerinde taşımacılık
sektörü aralıksız büyümeye devam ediyor. Taşımacılık sektörü sadece kara
taşımacılığı alanında değil aynı zamanda tarihin en eski ticaret yöntemlerinden
biri olan deniz taşımacılığı üzerinde de sürdürülmekte. Kara taşımacılığının en
büyük avantajları arasında raylı sistemleri göstermek mümkün.
Raylı sistemlerle iki nokta arasında ulaşılabilecek en yüksek taşıma seviyesi sağlanmakta. Bu bir tır yani otoyol taşıma aracı ile kıyaslandığında hem daha uygun maliyetli hem de çok daha yüksek kapasite ile gerçekleştirilebilmekte. Konuyu bu yönü ile ele aldığımızda raylı sistemler için hem çok daha büyük hem de çok daha uzak mesafeler söz konusu olduğunda faydalanabilmek imkansız. Bu nokta da devreye deniz taşımacılığı girmekte.
Deniz taşımacılığı otoyol ve
raylı sistem ile kıyaslandığında hem çok daha uygun fiyat sunarken hem de
olağan üstü taşıma kapasitesini de beraberinde getiriyor. Deniz taşımacılığı uluslararası
kanunlar ve yerel deniz taşımacılığı kanunları ile son derece kesin çizgiler
ile çizilmiş bir çerçevede gerçekleşiyor.
Uluslararası yasalar ve yerel
yasalarda deniz taşımacılığında söz konusu olabilecek gecikmeler için Demuraj kavramı oluşturulmuştur. Bu
yasa ile yurt dışından ithal edilen ürünün gümrük noktalarından sözleşme ile
belirlenen süre haricinde bekletilen her gün için ayrıca hesaplanarak ithal
eden firmaya fatura edilir.
Sözleşme ihlal cezası olarak da
adlandırabileceğimiz Demuraj kanunu
konteynerler için oluşturulmuş bir kavramdır. Konteyner alanının sözleşme süresinden
uzun süre işgal edilmesi ile oluşan zararın tazmini için oluşturulmuş bir
kavramdır. Burada cezayı yurt dışından ürün satın alan fakat gümrük noktasından
yani limandan alınmakta geç kalan ithalatçı firma ödemektedir. Yapılan
sözleşmenin içeriğine göre demuraj ücretleri değişiklik gösterebilmektedir. Bu
konu hakkında sözleşmelerde kesinlikle mutabakata varılmalıdır.