Bunker veya Bunker Fuel, İngilizce bir kelimedir ve bir taşımacılık
terimidir. Anlam olarak ise konteynır taşıyan gemilerin kullandıkları petrolden
elde edilen yakıt anlamına gelmektedir. Genel olarak bakıldığı zaman gemi
yakıtları, petrol damıtma işlemi gerçekleşirken en altta kalan ve oldukça koyu
yapıda olan yakıt çeşitleridir. Dağıtım ve saklanmaları oldukça zahmetli bir
iştir. Gemilerde aktif olarak yakıt görevi almadan önce mutlaka ve mutlaka
ısıtılmaları gerekir. En kötü yan etkisi ise çevre kirliliğine çok büyük bir
etkisi bulunur.
Bazı belli başlı büyük firmaların, petrol fiyatlarında yaşanan ve
yaşanabilecek dalgalanmaları da göz önüne alarak gemi yakıtları için ödemekte
oldukları maliyetleri hesaplamaları ve bulunmuş olan bu değerlerin temel navlun
fiyatının üstüne ek maliyet olarak yansıtma işlemidir. Bunker Adjustment Factor
Türkçeye Yakıt Ayarlama Oranı olarak da tam tercüme edilmektedir.
Konteynır taşıyan firmalar için, gemi yakıtları belki de en önemli masraf
kalemlerinden birisidir. Ham, işlenmemiş petrol fiyatları üzerinde oluşan
dalgalanmalara ve değişikliklere göre, gemi yakıtları için harcanan paralar da
sürekli olarak değişiklik göstermektedir.
Bütün önemli konteynır taşıma işi ile uğraşan firmalar, Bunker Adjustment
Factor yani yakıt ayarlama oranlarını kendileri hesaplamaktadırlar. 2008
yılının Ekim 17 tarihinde, Avrupa Birliği taşıma firmalarının ortak olarak
yakıt ayarlama oranlarını tespit etmesini yasaklamıştır. Genel olarak
bakıldığında ise yakıt ayarlama oranları taşımacılık yapılacak olan rotanın
uzaklığına, kullanılan konteynırın çeşidine (standart konteynır ve ya reefer
konteynır gibi) ve konteynır boyutlarına (20 ft konteynır ya da 40 ft
konteynır) göre değişiklikler göstermektedir. Yani bu genel dünya piyasasından
başka, yapılacak işe göre de farklılık gösteren bir durumdur.